Pennene krever ingen lading, og har en levetid på opptil 5 år.*

 

Ved overføring til kompatible apper, kan du se din injeksjonshistorikk, dette sammen med selvmålt blodsukker eller glukosedata fra kontinuerlig glukosemåling (CGM). Slik at du kan se hvordan injeksjonene dine påvirker blodsukkernivået ditt.

 

Data fra appen kan videre enkelt deles med din behandler, slik at behandlingsveiledningen blir enda bedre tilpasset dine behov. Deling av data fra pennen forutsetter at du ønsker å dele disse dataene og gir ditt samtykke til dette.

Tlf: +47 22 18 50 51

E-post: Kundeservice-norge@novonordisk.com

NovoPen® 6 og NovoPen Echo® Plus kan brukes til insulinbehandling hos personer med diabetes type 1 og diabetes type 2. Pennene kan brukes av barn og voksne.

NovoPen® 6 kan gi doser fra 1-60 enheter, i dosetrinn på 1 enhet. NovoPen® 6 kommer i fargene grå og mørkeblå.

NovoPen Echo® Plus kan gi doser fra 0,5-30 enheter, i dosetrinn på 0,5 enhet. NovoPen Echo® Plus kommer i fargene lyseblå og rød.

NovoPen® 6 og NovoPen Echo® Plus krever ingen lading. Hvis batteriet går tomt må du kontakte din lege eller apotek for å få en ny penn. Selv om batteriet er tomt kan man fortsatt dosere og administrere medisindosen med pennen. Når batteriet nærmer seg tomt vil «END» vises i pennens display.

NovoPen® 6 og NovoPen Echo® Plus har en garanti på 3 år (inkludert doseminnet), batteriet har en levetid på opptil 5 år.

Injeksjonsdata fra NovoPen® 6 og NovoPen Echo® Plus kan overføres via NFC (nærfeltskommunikasjon), hvor NFC-feltet på telefonen befinner seg vil variere fra telefon til telefon.

På de fleste iPhone modeller vil NFC-feltet være på forsiden av telefonen, men på de nyeste modellene vil man finne NFC-feltet både på forsiden og baksiden av iPhonen.

På de fleste Android modeller vil NFC-feltet være på baksiden av telefonen.

Her er noen eksempler:


Hvis du er usikker, se bruksanvisningen for din smarttelefon eller kontakt mobilleverandør for å få bekreftet hvor NFC-feltet er på din smarttelefon.

Har du problemmer med å overføre injeksjonsdataen til din smarttelefon?

Sjekk følgende:

  • Har smarttelefonen din et NFC-felt (nærfeltskommunikasjon)?
  • Er smarttelefonen din kompatibel med NovoPen® 6 og NovoPen Echo® Plus?
  • Er appen kompatibel med din smarttelefon og operativsystem?
  • Har du oppdatert til siste versjon av appen?

Se hvilke mobilenheter og operativsystemer som er kompatible med NovoPen® 6 og NovoPen Echo® Plus, samt app-produsentens kompabilitetsliste under spørsmålet: Hvilke mobiltelefoner kan kobles sammen med NovoPen® 6 og NovoPen Echo® Plus?

  • Legg telefonen på et flatt og stødig underlag, og plasser pennen på NFC-feltet.
  • Sørg for at pennen står i midten av NFC-feltet.
  • Sjekk at dosetelleren står på 0. Det er ikke mulig å overføre injeksjonshistorikken hvis dosetelleren ikke står på 0.
  • Sørg for at det ikke er andre NFC-enheter, som kreditt- eller reisekort, i nærheten når du skanner pennen.
  • Hvis minnet på pennen er fullt (800 injeksjoner), kan det ta mer enn 10 sekunder å overføre alle data.
  • Unngå å bevege eller flytte på pennen ved overføring, da dette kan føre til at overføringen blir ufullstendig.
  • Hvis pennen har gått tom for batteri (displayet viser «END» eller er blankt) er det ikke mulig overføre injeksjonshistorikken.

 



«Error» vises i diplayet:

Doseminnet har ikke registrert den forrige injeksjonen. Pennen kan fortsatt administrere medisinen i riktig dose selv om det vises en feilmelding i displayet eller om displayet slutter å fungere. Dette er fordi administrasjons- og doseringsfunksjonen i pennen er mekanisk og fungerer uavhengig av den elektroniske delen av pennen.

.

 

«END» vises i displayet:

Når batteriet nærmer seg tomt vil «END» vises i pennens display. Se avsnittet «Kan batteriet i pennen skiftes eller lades opp?» Pennen kan fortsatt administrere medisinen i riktig dose selv om det vises en feilmelding i displayet eller om displayet slutter å fungere.

 

 

Displayet er blankt:

Doseminnet er ikke aktivert, eller batteriet er utladet. Doseminnet blir aktivert første gang man bruker pennen til en injeksjon. Hvis pennen er brukt til en injeksjon: Trekk ut doseknappen og trykk den inn igjen for å se detaljene fra den siste injeksjonen. Om displayet forblir tomt er pennens batteri utladet. Pennen kan fortsatt administrere medisinen i riktig dose selv om det vises en feilmelding i displayet eller om displayet slutter å fungere.

Når sylinderampullen er satt inn i pennen skal den oppbevares i samsvar med oppbevaringsbetingelsene til den Penfill® sylinderampullen som er satt inn i pennen. Ta kontakt med din lege eller sykepleier for å få mer informasjon om oppbevaring av din penn.

Pennen skal kastes som spesialavfall. Pakkematerialet kan gjenvinnes. Før pennen kastes må sylinderampullen og nålen fjernes.

Pennen kan rengjøres med en fuktig klut med mildt vaskemiddel.
Pennen er ikke vanntett, og skal holdes borte fra vann og andre væsker.

Om det er problemer med funksjoner knyttet til de kompatible appene må du kontakte den aktuelle app-leverandøren for hjelp og veiledning.

 Roche (mySugr®): 214 00 100, no.accuchek@roche.com

Glooko: 800 15 999, help@glooko.com

Abbott (FreeStyle Libre): 800 87 100, info.adc@abbott.no

Før dine data blir samlet inn og delt med Novo Nordisk vil du få spørsmål i appen om du ønsker å dele dine data eller ikke. Ingen data blir delt hvis ikke du aktivt har gitt ditt samtykke til dette.

Novo Nordisk samler kun inn data hvis du har gitt ditt samtykke til dette. Alle produkter og partnerløsninger kan brukes fullt ut, med alle funksjoner, selv om du ikke ønsker å dele dine data med Novo Nordisk.

Hvis du gir ditt samtykke til å dele data med Novo Nordisk vil alle data bli anonymisert. Data som blir delt er kun type insulin, dosering og tidspunkt for injeksjon. Ingen ytterligere data om deg deles eller lagres. Novo Nordisk er kun interessert i data for å lære mer om hvordan produktene blir brukt. Dette danner det videre grunnlaget for å kunne forbedre forebygging, diagnostisering og behandling av diabetes.

Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke til å dele data med Novo Nordisk. Dette gjøres ved å gå inn i appen på telefonen.

Glooko® appen:

  1. Trykk på «...mer»
  2. Velg «profil»
  3. Velg «enheter»
  4. Deaktiver «del data med Novo Nordisk»

 

mySugr® appen:

  1. Trykk på «... mer»
  2. Velg «profil og innstillinger»
  3. Velg «flere innstillinger»
  4. Velg «samtykke management»
  5. Deaktiver «Avtale om datadeling med Novo Nordisk».

 

FreeStyle LibreLink appen:

  1. Trykk på de tre strekene øverst på høyre side i appen
  2. Velg «Insulinpenner»
  3. Klikk på tannhjulet for innstillinger øverst til høyre i rubrikken med den aktuelle penn.
  4. Velg «Om»
  5. Velg «datavern fra Novo Nordisk»
  6. Velg «Avslå»