Compliance Hotline eies og overvåkes av Revisjonskomiteen (Audit committee), som er en del av Novo Nordisk-styret.
Saker angående forretningsetikk, regnskapsproblemer og bedrageri, Novo Nordisk Way, potensielle brudd på personvern, kvalitet eller andre forhold som innebærer juridiske risikoer og/eller andre alvorlige risikoer for Novo Nordisk, skal rapporteres til Compliance Hotline. Du kan finne eksempler på hvilke bekymringer du skal rapportere nedenfor.
Vær oppmerksom på at Compliance Hotline ikke skal brukes til rapportering av kundeklager, bivirkninger eller potensielt forfalskede produkter. For slike rapporter ber vi om at kontaktskjemaet til vår kundeservice benyttes i stedet.
Brudd på retningslinjer og standarder for forretningsetikk hos Novo Nordisk eller deres representanter kan omfatte upassende salgs- og markedsføringsaktiviteter, mottak av urettmessige fordeler som gaver, og upassende interaksjoner med helsepersonell og pasienter. Potensielle personvernbrudd, brudd på konkurranseregler, rettferdig handel, spionasje, sabotasje, og informasjonssikkerhet skal også rapporteres.
Det er mulig å rapportere en bekymring til Compliance Hotline via telefon eller digitalt.
Compliance Hotline drives av en tredjepart, og den som rapporterer kan velge å være anonym. Vi oppfordrer imidlertid alle som rapporterer til å identifisere seg, slik at vi kan undersøke rapporten bedre og opprettholde kontakten med den som rapporterer i forbindelse med undersøkelser/etterforskning.
For ytterligere veiledning og relevante telefonnumre, kan du gå til Compliance Hotline-rapporteringsportalen.
Det er mulig å velge mellom flere språk i øvre høyre hjørne når du åpner lenken. Når du rapporterer en sak via telefon, kan du forvente moderat ventetid før en operatør er tilgjengelig for å svare på samtalen din.
Compliance Hotline - rapporteringsportal
Compliance Hotline - rapporteringsportal – Iran (bruk denne lenken hvis du befinner deg i Iran)
Når du rapporterer en sak via telefon eller på nettet, vil du motta et unikt saksnummer og bli bedt om å opprette et passord.
Med denne informasjonen kan du sjekke sakens status, se om det er noen spørsmål i rapporten din og oppgi ytterligere informasjon.
Vi tolererer ikke diskriminering eller represalier mot personer som i god tro rapporterer eller deltar i en undersøkelse/etterforskning. Hvis du mener at du har blitt utsatt for represalier for å rapportere eller delta i en etterforskning, skal du umiddelbart kontakte Compliance Hotline. Alle slike rapporter vil bli undersøkt konfidensielt.
Compliance Hotline holder til i København i Danmark. Derfor er det EU-regelverket og dansk lovgivning som setter kravene for håndtering av personvern ved rapportering til Compliance Hotline.
Her kan du lese personvernerklæringen som gjelder for slike henvendelser.